raceciever

Gesproken communicatie, oortjes

fusion
Fusion+ ontvanger

Na een test op kleine schaal in 2015 willen we de gesproken communicatie of oortjes in 2016 gaan gebruiken, daarvoor zouden de rijders zelf een ontvangen aan moeten schaffen en zelf op zoek moeten gaan naar geschikte, passende oortjes.

Er is in 2015 getest met de raceceiver fusion+, www.receceiver.com, deze kan zowel bij de fabrikant als bij de tussen handel besteld worden en zal door de rijder zelf aangeschaft moeten worden.

Hier onder nog een uitleg over de gesproken communicatie.

Met de ontvanger kan de wedstrijd leiding direct naar de rijders communiceren, alle rijders zitten op de zelfde frequentie en zullen alle instructies horen.

CustomEarpiece
Custom Earpiece, Ortoplasten.

Terug communiceren naar de wedstrijdleiding is niet mogelijk. Voor de duidelijkheid, alleen de communicatie van de wedstrijdleiding naar de rijder is toegestaan, met een door de bvsr goed gekeurde ontvanger.

De gesproken instructies zijn een aanvulling, geen vervanging van de vlag signalen of instructies van de officials.

De batterijen zouden 20 uur mee moeten gaan, maar er is ons aangeraden om iedere wedstrijd nieuwe batterij te gebruiken voor het beste ontvangst.

mp3 dopjes
Standaard oordopjes

Het volume kan aangepast worden met de pijltjes omhoog en omlaag, ons advies is de op een na hoogste stand. Let wel op, bij stilstaande auto in de pits kan het geluid hard klinken, maar tijdens de wedstrijd, met een hoop omgevings-geluid, klinkt het ineens als fluisteren.

Ook het kanaal of frequentie kan aangepast worden, voor de formule 1 zal kanaal 501 gebruikt gaan worden, voor het instellen, zie handleiding,

helmspeaker
Helm speakers

het is ook mogelijk de ontvanger zo in te stellen dat deze gelijk naar de frequentie gaat als deze aangezet word, dit scheelt instellen en je zit altijd op de juiste frequentie.

Er zitten oortjes bij met een schuimrubber, deze vormen zich naar het oor, maar sluiten deze ook af. Sommige rijden daarom met 1 ipv 2 oortjes in, om ook het omgevings-geluid te horen.

schuimrubber
schuim dubbel

Als de oortjes niet goed blijven zitten, kunnen deze met een beetje leukoplast vastgezet worden.
Met de 3,5 mm jack-plug aansluiting is iedere mp3, iPhone, oortje te gebruiken, maar ook eventuele otoplastieken, op maat gemaakte gehoorbescherming met een speaker.

Tijdens het rijden kan de ontvanger in de overall gedragen worden. Ook zijn er rijders die de ontvanger aan de bandjes van de Hybride hans systeem dragen, maar ons advies is in de overal op de borst tussen de veiligheidsriemen,

schuim enkel
Enkel schuim

dit om de kans op los komen en verlies van de ontvanger te voorkomen.

Voor de eerste manche zal er een test zijn of het systeem werk, dit zal waarschijnlijk gebeuren bij het oprijden naar de start opstelling, of als de rijders bij de prestart zijn opgesteld.

De instructies tijdens de race kunnen zijn:

yellow for parade lap.
ready, ready, ………… GREEN GREEN GREEN of NO START, NO START, NO START.
yellow, yellow, yellow (turn 1, 2, 3, 4.)
Finish, end of race, finish, end of race, finish end of race, (als de laatste over de finish is).

Yellow yellow yellow betekend zwaaiend geel, nu moet iedereen zo snel mogelijk snelheid minderen en in race volgorde gaan rijden, indien mogelijk zal er een bocht nummer worden aangegeven waar de situatie is en extra aandacht vereist is. Bocht 1 is na start finish, overgaand in bocht 2, dan het rechte stuk, back straight, opvolgend bocht 3, overgaand in bocht 4 en dan home straight en start finish.

Tijdens een gele vlag situatie kunnen er nog instructies volgen, bijvoorbeeld over de opstelling of een mogelijke herstart.

Hopende de rijders voldoende geïnformeerd te hebben, verwachten we dat dit een aanvulling is op de veiligheid en de communicatie van de wedstrijdleiding naar de rijders kan verbeteren.